Over zonnige dagen en overstromingen - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Aline Kiewiet - WaarBenJij.nu Over zonnige dagen en overstromingen - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Aline Kiewiet - WaarBenJij.nu

Over zonnige dagen en overstromingen

Door: Aline

Blijf op de hoogte en volg Aline

22 November 2011 | Nieuw Zeeland, Greymouth

Op het moment zit ik in een paars gebouw ergens midden in Greymouth, waar het buiten erg regenachtig is. Ik ga zo nog wel even het stadje in om wat te bekijken, maar het is niet echt heel bijzonder. Meer een beetje een soort 'ghosttown' gisteravond, bijna niemand op straat. Ik weet niet in hoeverre dingen uit Nieuw-Zeeland in Nederland in het nieuws zijn, maar ik kan mij voorstellend dat dat dit keer wel zo was. Gisteren hebben we namelijk de hele dag in de bus gezeten om van Abel Tasman naar Greymouth te komen. Vrijwel alle wegen ernaar toe waren afgezet in verband met zware regenval en alle rivieren die daardoor overstroomde. We kwamen dan ook pas om half 8 aan (we waren om half 9 vertrokken) en zijn vlakbij Christchurch gekomen (aan de oostkust, terwijl wij naar de westkust moesten). Ik heb nu niet genoeg tijd om foto's online te zetten, maar dat zal ik nog doen. De rivier hier bij Greymouth staat helemaal vol. De eerste dijk is totaal niet meer zichtbaar, behalve een paar boomtoppen. Ik hoorde gisteren dat het de ergste overstroming in 20 jaar is hier. Dus ik ben blij dat we hier nog zijn aangekomen.

De dagen ervoor heb ik lekker afgelegen gezeten in het Abel Tasman Nationaal Park. Op vrijdag ben ik met een Fins stel gaan kayakken, toen opeens een flinke wind opstak, dus we hebben met veel moeite het strandje weten te bereiken, maar ondertussen wel tussen de zeehonden gekayakt. Toen ben ik vanaf het strandje maar terug gelopen (wat de Abel Tasman Coast Track is). Erg mooie wandeling van 2,5 uur. De dag erna heb ik dan ook een relaxed dagje genomen, want het was voor de vierde dag op een rij strakblauwe lucht en over de 20 graden, dus dat werd een stranddagje samen met iemand die ik vanuit de bus heb leren kennen (Nederlandse vrouw). De dag erna wilde ik weer wandelen en zag op een gegeven ogenblik dat er ook een landinwaartse track was. Het was een hele mooie wandeling, maar ik zag mooi niet aankomen dat ik 2 uur lang alleen maar omhoog aan het klimmen zou zijn, waarvan ruim een uur ook nog eens heel steil. Zo steil dat ik op de terugweg sommige stukken half rennend deed omdat dat beter werkte. Dus dat waren een paar mooie, actieve dagen.

De drie dagen voor Abel Tasman heb ik doorgebracht in Nelson. Mooi klein dorpje aan het water. Daar was het dus de hele tijd fantastisch weer. En het hostel was super. Met gratis ontbijt, gratis soep en brood 's avonds, gratis (groot) zwembad, gratis hottub en gratis sauna. Dus ik heb ook lekker in het hostel zitten genieten. In Nelson zelf ook nog naar het museum gegaan, waar net een tentoonstelling over Anne Frank was met ook een film waar ze over de prinsengracht en Amsterdam aan het praten waren. Erg grappig, om mee te maken. (Maar natuurlijk wel een serieuze zaak).

Nu mis ik geloof ik alleen de dag Wellington. Wat een mooiere stad is dan ik had gedacht. Mooie boulevard langs het water. Wil dan ook op de terugweg daar nog een dagje stoppen om daar naar het museum te gaan. Want nu kwamen we te laat aan om meer te doen dan even snel een rondje door de stad heen.

Dat was dus weer een enerverende anderhalve week met enorm verschillend weer. Om half 1 vertrekken we naar Franz Josef voor Fox Glacier (als de weg ernaar toe nog intact is), daar blijven we twee nachten en (als alles oke is met de boeking) ga ik daarna door naar Wanaka voor een dag om daarna naar Queenstown te gaan. Vanaf daar wil ik een 5 dagen track doen in de omgeving.

  • 21 November 2011 - 21:08

    Simone:

    Pfft, pak van mijn hart| je bent nog helemaal heel! Goed om weer wat van je te horen!!
    Tjuus, mams

  • 22 November 2011 - 14:00

    Lisa:

    Ha Aline,
    Tja je sjouwt wat af. Het is niet zo'n plat landje als Nederland. Maar je conditie komt weer goed op peil. Leuk die contacten die je op doet. Voor je moeder is het fijn dat ze regelmatig een teken van leven krijgt weet ik uit ervaring. Want je zit erg ver weg en soms ook in the middle of know where. Leuk dat Kayakken, kan je Mirjam vragen hoe zij dat ervaren heeft in Aussie.

    groetjes,

    Lisa

  • 23 November 2011 - 11:59

    Tante Corrie:

    wat een avontuur zeg en wat ben je toch sportief,ik doe het je niet na.
    idd. leuk dat je zoveel mensen ontmoet.
    Liefs en veel plezier verder...

  • 26 November 2011 - 00:20

    Mirjam:

    Hey,
    Super tof om je verhalen te lezen, geniet ervan!
    Zo zie je maar dat je heel snel mensen ontmoet gaaf is dat!
    Leuk om contact te houden (krijg je als je weer terug bent ineens midden in de nacht een telefoontje e.d:)
    Leef met je mee enne is er niet in een grote plaats een K-mart waar je heel goedkoop een tentje kunt kopen?
    Hou je haaks!
    Groetjes Mirjam

  • 26 November 2011 - 13:22

    Josien:

    Tklinkt allemaal zo leuk en mooi! Wat heb je ook mooie foto's al gemaakt. Wat een gedoe met die overstromingen inderdaad... Maar je hebt er zelg nog niet iets eng of ergs van meegemaakt. Heb je enig idee hoe ernstig de impact is voor de bewoners?
    Blijf vooral genieten!
    liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Greymouth

Nieuw Zeeland

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2012

Veilig terug

19 December 2011

Laatste bericht

15 December 2011

kort bericht

10 December 2011

Ten zuiden van Queenstown

01 December 2011

Wandeltochten
Aline

Actief sinds 09 Aug. 2011
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 28565

Voorgaande reizen:

27 Juni 2017 - 29 Januari 2018

Suriname 2017

18 Oktober 2011 - 30 December 2011

Nieuw Zeeland

03 Oktober 2011 - 18 Oktober 2011

Maleisië

01 Augustus 2011 - 08 Augustus 2011

Parijs

Landen bezocht: